Meny Stäng

Det goda sammanhanget

På kollo får en möjlighet att träna på att vara i grupp, hantera situationer som uppstår, ta kontakt på ett positivt sätt, uttrycka känslor samt upptäcka och prova nya sidor hos sig själv.

Han har fått en ökad förståelse för sig själv, vi kan prata om problem och lösningar mera nu. Han vet hur bra det kan kännas att få bli uppskattad och respekterad för den han är utan att behöva vara rädd för mobbning. Det finns fler än han som har svårigheter – han är inte ensam.

Förälder om sitt barn efter kollo.

I skärgårdsmiljön finns många möjligheter till avkoppling och vila och samtidigt många saker att göra – t ex bada, ro, segla, köra motorbåt, fiska eller slappa på bryggan. Inomhus gör vi andra saker som att laga mat, läsa, spela gitarr eller pingis. De vuxna tar ytterst ansvar för gruppen men vet också att barn och tonåringar behöver eget utrymme och möjlighet att ta egna initiativ.

Dagarna på kollo ser ofta lika ut med fasta tider för mat, utflykter, lek och samlingar. I tonårsgruppen finns varje dag ett fast inslag – en grupp där man kan diskutera olika teman som kommer både från ungdomarna själva och från personalen och kan handla om kärlek, utanförskap, föräldrar, mobbing, sex och vänskap. Föräldrar som är på kollo tillsammans med sina barn deltar under veckan i föräldragrupp, enskilda samtal och storgruppshandledning. Det finns också gott om tillfällen att dela erfarenheter, stötta och få stöd av andra föräldrar samt ha spontana samtal.

Åker man själv på kollo kan det kännas svårt att vara hemifrån och sova borta. De förberedande mötena, stödet av de vuxna på kollo och en tillräckligt tät kontakt med föräldrarna per telefon brukar ge den trygghet som behövs för att våga. Det är bra om barnet har hunnit prova på att sova borta innan kolloperioden. Vi lägger stor vikt vid vad som motiverar att åka på kollo – en längtan efter kamrater, önskan om goda stunder tillsammans, äventyret att vara del i en kollogrupp eller något annat?